Dag 15 - Zondag 25 juni

25 juni 2017 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

Morning, deze morning.

Vandaag gaat t gebeuren : de Panorama-trail in Yosemite http://wandelingen-usa.nl/Yosemite/PanoramaTrail.html

Inrit Yosemite

De wekker staat op 6 uur, want gezien de  drukte  moeten we wel op tijd zijn om in het  park te  geraken.

Acht (!) liter water in de rugzakken, samen met broodjes, appels en bananen. Uiteraard de bearspray, want grote kans dat we die tegen gaan komen.

We hebben mazzel, een plekkie voor de deur bij de Yosemite Vallay Lodge. Hier moeten we de gereserveerde kaarten ophalen voor de bus van 08.30 uur, die ons bij Glacier Point zal droppen.

De rit duurde ongeveer anderhalf uur, en om tien uur beginnen we met sjouwen. Dit terwijl ik me voor de 1e keer vandaag afvraag waar ik aan begonnen ben.

Panorama Yosemite

Het begin, met de Half Dome op achtergrond

Adembenemend uitzicht vh prachtige park!

Misschien handig om te weten :

* je kunt niet halverwege terug...eenmaal uitgestapt en begonnen = afmaken!

* de Trail = steep & long...it may be moderate if only a portion of the trail is hiked.

De gemiddelde tijd voor deze trail van 14 km, is 6 uur. Ondanks ons geoefen in de bossen van Enschede. had ik Zoltán alwel gewaarschuwd (voor zover dat al nodig was) voor mijn slakken-tempo.

Nou, kan zeggen dat die bossen in Enschede niks voorstellen bij de op-, en afdalingen van vandaag!

De Mist-trailDe paden op, de lanen in..

Dit lijkt totaal niet op de  Enschedese paden...grrr.

Het eerste gedeelte voerde ons naar Illilouette Falls, alwaar we getrakteerd werden op een grote waterval.http://www.yosemitehikes.com/glacier-point-road/illilouette-falls/illilouette-falls.htm

Ondanks diverse waarschuwingen en met de bearspray in de aanslag, niks nie geen beer gezien nie.

Wie weet zijn we er heus wel langsheen gekacheld, maar vanaf hier sloegen bij mij de uitputtingsverschijnselen al toe. Had geen tot weinig tijd voor de mooie omgeving, maar des te meer voor “waar zet ik mijn voeten neer?” en  “hoe kom ik aan lucht?”

Laat mij maar liggenVlgs mij ook Nevada

Het 2e gedeelte gaat naar Nevada Fall… das me een joekel zeg!

Weet ook niet zo goed wat ik er verder over moet zeggen, het beeldmateriaal zegt wel genoeg.

Via Vernal Fall verder naar beneden, want het feest is nog niet afgelopen.                  Vernal Fall

Een Panorama-trail, is pas een Panorama-trail, wanneer de afdaling gepaard gaat met de Mist-trail. De Mist-trail

Er kon een andere route worden genomen, maar ja...dat hele end zwoegen, dan maken we t af ook! (Ik krijg ook vast wel een sticker aan het einde vd trail :)

Illilouette Falls

De afdaling begint. Diepe / grote stappen moet je nemen, maar  gelukkig aan de ene kant een railing en aan de andere kant rotsen.

Totdat de reling ineens ophoudt... en er wat later ook geen rotsen meer zijn.

Zoooo ontzettend gaaf ook weer! Door de enorme sneeuwal, zijn de watervallen ook verschrikkelijk groot en krachtig. Het is dan ook geen wonder, dat je er niet in mag zwemmen. Beetje jammer, maar “de Mist” zorgde voor de nodige verkoeling, en yep, ook voor zeikensnat outfit.     Schuilen

Na 7 uur en een kwartier stonden we bij de shuttlebus, die ons terugbracht naar de Valley Lodge. Mooie tijd toch?

Helaas geen beer gezien vandaag,

Nu heerlijk voldaan en frisjes gedouched, met een bakkie op het balkon. Heel lui aan t zijn, beetje typgeiten op het blog, en vooral aan het bedenken “hoe moet ik zo opstaan ;)

Hoopvolle bordjes

Wat was vandaag ontzettend gaaf Baranyai…. heb je in gedachte een paar keer vervloekt (sorry) en toch af en toe lopen jammeren (ook sorry) en best aardig vaak pauzes nodig gehad (nog meer sorry) , maar ben zo blij dat je me mee op die berg genomen hebt...we did it!

Morgen naar de boompjes en generaal Sherman in Sequoia - https://www.nps.gov/seki/index.htm  en daarna door naar Dunlap, een bijzonder stekkie opzoeken, zo’n 220 km verderop

Geen idee of er morgen internet is, anders wordt het overmorgen voordat we weer van ons laten horen.

Welterusten,

Zoltán en Simone

1. Elise:
    28 juni 2017
    Super stoer Simone ik ben trots op je.
  2. Patries:
    28 juni 2017
    Dit is echt zo gaaf om mee te lezen met jullie. Knap werk met zo'n trial. Chapeau!
  3. Thea:
    28 juni 2017
    Knap gedaan hoor luitjes Ben gerust trots op jezelf En wat een schitterend gebied
  4. Astrid:
    29 juni 2017
    Supergaaf! Simoontje wat stoer van je dat je toch maar geflikt hebt!!
    Ik wil ook!! Maar gaat m niet worden met die krakkemikkige knieën van me.
  5. Joyce aka nichtje J:
    29 juni 2017